Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

måndag 30 april 2012

Valborg i Uppsala

Jag har pluggat i Uppsala i fem år och där firas det mycket, men främst valborg. Det är höjdpunkten. Jag minns när jag gick gymnasiet och var i valet och kvalet om vad jag skulle plugga. Var jag skulle flytta var självklart. Sedan jag hört min mammas berättelser från hennes tid i Uppsala och när jag såg alla studentmössor i skyn så var valet självklart. När jag sedan hittade utbildningen som passade mig så föll alla bitar på plats. Hösten 1995 gick flyttlasset till Uppsala.

Valborg firas från morgon till nästa dag. Just nu kan jag inte begripa varför man som student frivilligt väljer att ställa klockan, så att man kan äta frukost ute, kl 7 (obegripligt, måste vara champagnen som lockar). Det fanns mer energi förr, helt klart. Men men det gjorde vi, i alla fall första året, sen blev vi bekväma och höll till hemma hos en kursare.

Efter frukosten, när alla började komma i god stämning, försökte vi oss på att se forsränning och ankrace, men det har alltid varit knökat med folk, så jag har i alla fall aldrig lyckats se det.
Före digitalkamerans tid. Oj vilka minnen i fotoalbumen.

Sen, det bästa. Lunch i engelska parken. Picnic och cider och skratt och det bästa av ideér. Jag tror aldrig det var dåligt väder, för jag minns bara att jag firat utomhus. Där satt vi alla kursare och ditresta vänner från förr och hade en så trevlig stund som man bara kan ha i sus och dus.

Kl 15, mösspåtagning, dans vid Norrlands nation och sen en stunds vila hemma. Sen var det gask och då visste man aldrig vad som kunde hända. Aldrig träffade man på mannen i sitt liv just då. Konstigt? Vad jag däremot fick i Uppsala var vänner för livet (förutom en utbildning då). Ett glatt tjejgäng är vi och mer om det senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar