Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 9 maj 2012

Ideal som målas upp

Bild från i höstas. Oj vad underbart med kantareller.....eller......

Jag har läst lite på nätet om vad bloggar förmedlar och hur vi som läser dem reagerar på det. Det finns bloggar om allt: sy, inredning, träning, familjeliv, matlagning, bakning, feminism och genus osv osv. Själv skriver jag ju en blogg om allt det goda i livet.

Det man kan läsa på nätet är vad bra och duktiga alla är. Problemet är att om dessa olika bloggar/Facebookuppdateringar sammanförs i vad en person ska kunna, så jämför man sig med en supermänniska! Så vad är lösningen? Jag vill inte läsa bloggar om tvätthögar, dammiga golv, trötthet osv för det inspirerar mig inte, även om det ger en mer rättvis bild över hur en Svensson har det om dagarna.

I grund och botten tror jag det handlar om hur väl man känner sig själv och accepterar sina brister. Det kan inte handla om att duktiga människor inte ska få vara det längre, inte ska få visa upp sina verk. Nä, bort med avundsjuka och fram för att våga vara positiv och vara stolt över vad man åstadkommit! Mår man dåligt av att läsa om det så borde valet vara lätt - läs inte!


Jag tänker i alla fall fortsätta med att plocka russinen ur kakan och se det goda som dagen givit. Jag jobbar för att bli mer positiv, både hemma och i arbetslivet, och se möjligheter och inte svårigheter. Jag mår bättre av att fokusera på bra saker än att fastna i det negativa. Gnäller gör jag, och jag brukar ventilera mig på vänner och släkt. Det behövs för att lätta på trycket. Jag har dock valt att inte pränta ner det, utan låter det negativa flyta iväg och glömmas bort.
...oj vad jobbigt att ta hand om....       

Vad tycker ni? Vilket tankesätt känns bäst?

Har ett exempel på kantareller som vi FICK en vacker höstdag förra året av en snäll granne. Vår tanke var att sitta på altanen och sippa vin, men slutade i ett kvällslångt rensande av skogens guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar