Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 23 maj 2012

Nybakat

Jag tog en kort men härlig förmiddagspromenad längs med Ljungan och njöt av våren som jag faktiskt finns mitt i nu!



Sedan fick jag inspiration att baka ett enkelt bröd (inspirationskällan hittar ni här).

Jag gjorde två limpor med olika smaksättningar, en med morötter och sirap och en med lingonsylt. Så här gjorde jag:

Limpa 1
4 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl bollnäsfil
en fint riven morot
1/2 dl sirap
Några matskedar linfrön och sesamfrön

Limpa 2
4 dl vetemjöl
1 dl fint rågmjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl bollnäsfil

1/2 dl lingonsylt
Några matskedar linfrön och sesamfrön

Blanda alla ingredienser till en klibbiga massa och häll i oljade formar. I min varmluftsugn tog det 45 minuter i 175 grader. Sista minuterna penslade jag ytan med saltvatten.


Smaktest utfördes naturligtvis direkt och det var verkligen gott! Morotsbrödet vann över lingonbrödet, men båda var goda.
Medan jag smakade bröd så vaknade lilleman och sedan blev jag sittandes i soffan i en timme med en trött kille som sov vidare på min axel...myyyyyys! Det här var jag väl värd inför det kommande vårruset!

2 kommentarer:

  1. Åh, det ser härligt ut! Påminner lite om farfars limpa, det var mest rågmjöl, fil, lingonsylt, kryddat med kummin och fänkål. Ska prova din variant!
    Erika

    SvaraRadera
  2. Det blir ju ganska kompakta limpor, men gott var det!

    SvaraRadera