Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

torsdag 24 maj 2012

Rosa sommar

Det är sommar idag! Det känns verkligen som om våren aldrig orkat sig fram, utan när det blev soligt och fint så blev det sommar direkt. Härligt är det i alla fall.
Det blev en förmiddagspromenad till centrumet för att hämta ut ett paket och sen en stund i soffan framför gårdagens grey´s anatomy. Efter skola och dagis åt vi en glass och har sen haft en skön eftermiddag.
I paketet var det gulligaste linne jag sett från hm! Min tjej älskar allt vad rosa är och vill ha det på allt (fast visst är jag med och styr henne mot annat)! Jag följer en genusbloggerska och inser att rosa på tjej anses såååå fel (inte på killar dock?). Jag vet att jag har en oerhört stark tjej, som den mesta delen av tiden är omgiven av killar, och som mest leker med killar (tex just nu med bästisen). Jag tänker låta henne leva ut sin rosa period och sen tror jag att det inte kommer vara något mer med det. Hon kommer inte bli en tjej som mest bryr sig om yta och det tror jag främst beror på att jag inte gör det och inte kommer lära ut det. Jag är positiv till vissa uppfostringssätt som genusförespråkare förordar, men jag kommer aldrig förstå varför färgen rosa är så laddad. Ibland känns det som om alla barn och vuxna klädde sig i neutrala färger och lekte med samma leksaker så skulle vi få en bättre värld. Jag tycker det låter tråkigt. Huvudsaken är att jag uppfostrar mina barn till starka personer som är empatiska, så spelar nog inte hennes rosa period så stor roll.

1 kommentar:

  1. Håller med, det känns som om det blev sommar direkt!! :D Men det är härligt!!

    SvaraRadera