Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

lördag 9 juni 2012

Tacksam fördelning

Vanligt bildmotiv på bloggar, jag vet:). Klicka på länkarna så får ni läsa spiderchicks superroliga blogg!
Jag är så glad att vi är två att ta hand om detta hus, hem och familj, främst för att det är roligare men även för att det förenklar vardagen så mycket. Min mamma var ensam om allt detta. Visst klarade hon det, men ofta klarar man det man måste.

Idag ska t ex altanen tvättas och oljas in, groparna i gräsmattan ska fyllas med jord och sås och gräset växer så det knakar och behöver klippas. Allt detta kombinerat med ett hus som ska plockas undan i, städas, lagas mat, tvättas kläder, utfodra barn och sysselsätta dem osv. Jag förstår egentligen inte hur det går ihop med att man som kvinna numera även förväntas jobba sig uppåt och vara pedagogiska mamman samt i superform.
En av tre gropar, pust!

Jag är så tacksam för att jag har en man som det är självklart för att vi delar på sysslorna. Vi är inte jämställda på det sättet att jag med glädje tar tag i spaden och gräver bort rötter och jord, kör bil med släpvagn för att köpa ny jord osv. Jag orkar helt enkelt inte och min rygg skulle inte palla det. Nej, jag fixar gärna med maten och barnen (även om jag kan bli less på det med, men då säger jag till). Han lagar mat, städar, handlar och är med barnen också. Vi har helt enkelt hittat en bra fördelning som vi är nöjd med. Jag tänker därför inte lära mig att meka med bilar och byta däck bara för att jag borde. Jag vet att jag skulle kunna om jag skulle behöva, det känns tryggt!

Idag tar jag därför med barnen och införskaffar lite uteleksaker (för att klara sommarlovet), myggnät till vagnen (var är de två vi hade förra året??) samt mat för dagen (bra för oss alla!).

Nu frukost :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar