Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 22 augusti 2012

Real Life

Jag har fastnat för Yohannas skrivutmaningar och veckans handlar om just varför jag vill vara med på dem. Så här är frågeställningarna:
Varför är du med i Yohannas Real Life?
Jag började att skriva när det handlade om semesterminnen. Jag älskar att tänka tillbaka på minnen från mitt liv och det jag minns är inte alltid det som var har varit bäst utan det som varit äventyrligt och kanske lite farligt. Det var väldigt roligt att skriva och det blev bra respons så därför fortsatte jag att skriva och minnas mina resor. Det är inte alltid lätt att komma på något att skriva om, så därför tyckte jag det var kul att haka på de kommande utmaningarna.

Berättar du obekväma sanningar på din blogg?
Min blogg är inte skapad för att berätta om obekväma sanningar, utan ska beskriva det goda från varje dag. Den är som en dagbok, där jag väljer att pränta ner det som varit bra. Orsaken till det är att jag försöker att bli en mer positiv människa. Det började med att jag var missnöjd på jobbet och bara såg allt negativt. Det vältrade jag mig i och ältade och ältade. Det kom inget gott ur det. Under min tid som föräldraledig och trebarnsmamma kände jag därför hur jag ville förändra mig själv. 
Så här ser det vanligtvis ut i vårt vardagsrum, totalt kaos, men oerhört mysigt för barnen med sin koja på golvet!
Naturligtvis är inte alla dagar en dans på rosor. Det bråkas mellan syskon, det ser ut som ett bombnedslag hemma, jag är trött efter för lite sömn osv osv. Det är helt enkelt Real Life i en småbarnsfamilj. Jag vet att alla småbarnsföräldrar har det lika. Bloggen tog jag till för att se ljusglimtarna (som faktiskt visade sig mest vara strålande sol den största delen av tiden) i min vardag. Det gör mig mer positiv som mamma och hjälper mig att i en kaosig dag hitta en stund för mig själv att se allt som faktiskt är bra. Jag trivs och ska fortsätta med detta när jag börjar jobba. Det blir nog en större utmaning.
Vad är Real Life för dig?
Jag är fullt medveten om vardagen, jag är så pass gammal och erfaren med tre barn att jag förstår att alla facebook uppdateringar eller bloggar inte visar hela sanningen. Det visar dock en del av sanningen. Jag blir glad av vackra bloggar och kreativa människor, de ger mig inspiration. Jag gillar även att läsa bloggar ur en vanlig vardag, för att det blir hög igenkänningsfaktor. Jag gillar humoristiska bloggar, men läser även gnällbloggar (endast i lagom dos). Jag gillar helt enkelt blandningen. För mig är allt detta Real Life. Jag publicerar två bilder från vårt hem just nu, men har ingen större lust att fortsätta med det, eftersom jag inte tycker motivet är särskilt fint när det är oreda (som det oftast är).
Så här ser det ut i köket efter att jag har försökt blogga och lilleman har roat sig i skåpen...
Hur känner du när du får kritik av en läsare på din blogg?
Jag skriver för min egen skull, men blir glad när jag ser att jag har läsare som tycker om det jag skriver. Jag har inte fått några kritiska kommentarer ännu, men jag tror inte att jag kommer tycka om det. Bloggen är fri att läsa, alltså borde de som inte gillar den helt enkelt sluta läsa. Sedan beror det ju på vad kritiken består av. Om den är rättfärdigad p g a tex någon olycklig formulering så är det bra, men är det bara elakt så skulle jag ta bort kommentaren.

3 kommentarer:

  1. Härligt inlägg, precis som det ska vara ;)
    Återkommer med sammanställningen i kväll.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Sammanställningen av veckans Real Life ligger ute. Välkomna in och förfäras av andras riktiga liv ;)
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/august/sammanstallning-av-real-real-life.html

    Tack så mycket för att du var med och delade med dig.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Ja, jag försöker också få lite "input" av allt; roligt, gnälligt m m från andra bloggar men är nog för feg ibland att skriva om just det jag vill. Jag har flera inlägg som bara ligger och inte är färdiga. Ha en fin dag!

    SvaraRadera