Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

lördag 25 augusti 2012

Resan med Ingrid

Mellan åren 2001 och 2003 reste jag massor. Den mest äventyrliga resan under dessa år var resan i bussen Ingrid sensommaren 2001. Ingrid var en gammal mintgrön buss som var omgjord på liknande sätt som de rosa bussarna är.

Resan gick till Ryssland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. I S:t Petersburg har jag sett Vinterpalatset och gått längs med Nevsky Prospekt. Jag har även upplevt vad som händer på kvällarna vid fängelset (grannen till vårt hotell) samt hur dansskorna på chauffören åker på efter en vanlig middag ute, där den lenaste vodkan serveras som om den vore vatten.
Collagebild lånad från wikipedia

Vi blev inbjudna på en trevlig grillfest i en rysk Datja och upplevde en fotbollsmatch mellan ryssar och svenska bussresenärer. I staden Pskov hade vi hjälp av en rysk tolk och hon tog med oss till hennes kompis affär och bjöd på ...vodka. När vi väl behövde hennes hjälp, efter ett sjukdomsfall, så var hon inget att lita på. Hon var full och begrep inte vem vi var när vi ringde henne. Nåja, efter ett besök på sjukhuset, som etsats sig fast i mitt minne, och en övertalning om att operation inte behövdes, så fixades resenären hem till Sverige, via Estland. Oj oj, lite väl händelserikt.

Vi åkte i alla fall vidare mot Estland och Lettland. Vi lyckades pricka in Rigas 800 års jubileum. Häftigaste fyrverkeriet jag någonsin sett. På väg mot Litauen åkte vi förbi förunderliga Hills of crosses.
Bild lånad från wikipedia
I Vilnius var det väldigt vackert och vi njöt av god mat. Sedan var det sista landet Polen och där lärde jag mig vissa saker som jag borde förstått redan då, inget mer sagt om den upplevelsen;-)

Det var i alla fall väldigt trevligt med bussresandet, så därför gjorde vi en till sommaren 2003, den sista för vår del. Den resan var lite annorlunda, men det berodde nog mest på att i min mage låg vårt första barn. Den resan gick till Holland, Belgien, Frankrike och Tyskland.

Det finns mer resor att minnas, men jag tror jag håller dem utanför bloggen. Det har varit Mexiko och Sydafrika. Häftiga resor, inga bussar. Sedan vi fått barn är det lite mindre äventyrligt som Cypern, Mallorca och Paris. Härliga resor det med:-)


1 kommentar: