Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 29 augusti 2012

Sommarens grillningar

Nu är det dags för en Real life berättelse, denna gång tänkte jag sammanfatta vår grillsommar.
 

Många anser att det ska grillas året runt, och det förstår jag för det är ju så gott. Men vi grillar bara sommartid när det finns värme i luften. Jag tycker att det är något alldeles särskilt med vårens första grillning, när det var länge sedan man känt den underbara doften från kolgrillen. Grillning är verkligen sommar för mig. Nu har jag inte den minsta lust till att grilla när regnet hänger i luften och graderna kryper under 15 graders strecket, utan nu kör vi vanlig husmanskost.

I år har vi inte haft några större ambitioner med grillningen. Jag har inte lagt ner en massa jobb på att kolla nya recept eller tillverka egna marinader. Vi har kört på färdiga marinadpåsar från affären som köttet eller kycklingen smetats in i innan matdags alternativt att det penslats på under grillningen. Och vet ni, det har varit lika gott för det! Det vi har gjort denna sommar är att vi grillat mer varierat än tidigare år. Vi har grillat fläskfilé, hamburgare, baby back ribs, lax och kyckling.

I vår familj grillar min man. Jag tycker inte att det gör något alls utan är hemskt lycklig över att vi är två om matlagningen. Jag grillar aldrig ensam, för jag tycker att det blir för besvärligt med tre barn och att springa in och ut ur huset för att fixa allt. Visst skulle jag kunna säga åt honom att byta roller, men jag bryr mig inte. Det är inte så glassigt att vara grillmästare och jag har tagit mig ett glas vin medan jag har fixat sallad och tillbehör, t ex sötpotatisgratäng. Det har faktiskt varit min lugna stund att få stå inne och fixa medan mannen har koll på alla barnen och grillen.

Det andra som jag tycker är somrigt är helt klart jordgubbstårta. Det är så enkelt, gott och uppskattat.

Mmmm vilken fantastisk god sommar det har varit!



5 kommentarer:

  1. Jag vill nog också vara med, tur jag blev påmind här!
    Det låter gott och trevligt med ert grill sätt. Vi är såna som grillar året runt vid tillfälle. Hemma är det jag, borta är det Peppson ;)
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  2. Sammanställningen av grillningen ligger ute nu:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/august/real-life-grilla-1.html

    Tack så jättemycket för att du var med och berättade.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Oj vad fint du beskrev känslan när man grillar första gången på våren (vi grillar sällan på vinter, inte riktigt så charmigt att pulsa ut i metershög snö för det...). Kände precis igen mig!
    Låter som en vettig arbetsfördelning - vi har samma, och visst vinglaset! det glömde jag ;-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder, men nått grilla blir det nog inte ändå här hos oss...

    SvaraRadera