Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

tisdag 25 september 2012

Real life - dela eller komplettera varandra

Nej, jag blev ingen miljonär. Jag vann inte ens 25 kronor. Jag har väl tur i kärlek då;-)

På tal om kärlek så handlar veckans real life om att dela eller komplettera varandra i ett förhållande. Yohanna har listat en del punkter och jag och min man har denna fördelning:

Matlagning
Den som hämtar barnen på dagis lagar maten, så just nu behöver jag inte laga mat alls förutom på helgen. Det är nog oftast jag som börjar laga mat på helgen, annars vet jag inte när vi skulle äta lunch. Grillning är ett kapitel för sig, men det har jag redan avhandlar här.

Städning
Det är fritt fram att städa, men båda är lata och drar ut på det. Nu har vi planerat att göra det på söndagar, och vem som gör det har vi inte bestämt. Jag tycker fördelningen hittills har varit toppen - jag har varit ute med barnen i solen och fikat i lekparken, medan han har haft sin enda lugna stund från barnen och städat med en ljudbok i öronen. Dock har vi ett stort undantag och det är toaletterna, det är det bara jag som gör....hmmm....

Tvättning
Här är det jag som tvättar, men jag jobbar i det tysta för att försöka få honom att förstå att det är en syssla man kan dela på. Det går inte bra, så jag tvättar och är nöjd så (då slipper jag ju fixa bilen....)

Bilen
Här kompletterar vi varandra mycket bra! Jag tutar och kör och maken får fixa bilen när felen uppstår.
Hobbys
Vi har inte riktigt tid för egna hobbys om vi inte räknar in barnen (och det är ju ingen hobby). Vi har våra egna intressen, jag har väl shopping/fika/träffa vänner medan maken ser på fotboll eller hockey.Vi gör väldigt mycket tillsammans.

Fika
Här kompletterar vi varandra;-) Jag bakar medan han fixar med bilen eller klipper gräset och sedan fikar vi tillsammans. På senare tid har han visat att han kan baka med. Tårtor och egen vaniljsås/kräm är hans specialitet.

Miljöåsikter
Hmm, vi delar varandras egenskap att vara väldigt slappa. Egentligen är jag den som sorterar mest och kör iväg till återvinning, men om jag inte gör det och berget växer så får han ta tag i eländet.

Skvaller
Här kompletterar vi varandra. Jag älskar skvaller och min man har attityden att han inte bryr sig (men egentligen är vi lika för en mer nyfiken karl får man leta efter).

Partaj
Det är väldigt sällan vi partajar, men när det väl händer så kompletterar vi varandra. Jag har efter alla mina graviditeter tappat suget efter alkohol och kör gärna. Jag behöver skärpa till mig lite och våga släppa ansvaret ibland....
Underhållning
Vi gillar lika, eller så har vi formats till det. Jag vet inte riktigt. Vi ser mest på kriminalfilmer och det gillar jag, men jag saknar att se romcoms tillsammans med honom. Jag gillar "Hollywoodkärlek" och lyckliga slut och det klarar han inte av att se!

TV
Just nu kompletterar vi varandra. Han ser på mycket hockey och då surfar/bloggar jag. När han sedan somnar i soffan ser jag inspelade avsnitt av Dallas eller Greys anatomy (åh, kan det inte börja snart).
Ja summa summarum tror jag nog att vi är mest lika:-)

6 kommentarer:

  1. Så kul att läsa. Jag åerkommer i morgon med sammanställning.

    Och vilket kalas/bröllop du kom iväg på här-om-dagen ;) Tur att ni åkte.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Pust & stön men nu är den i alla fall klar. Sammanställningen ligger ute och denna veckan så var vi ett redigt gäng:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/sammanstallning-av-real-life-dela-eller-komplettera.html

    Tack så jättemycket för att ni var med.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Låter som om ni kompletterar varandra med måsten och delar på det roliga - då är det ju på bästa sättet :-)
    Önskar också att Grey börjar snart!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  4. Du jobbar utan resultat i det tysta med området; tvätt! Jag har jobbat både tyst och högljutt om det, men ändå... Det är som en blockering, medfött eller? Biologiskt? Men som du säger, att tvätta mot att slippa bilkrångel är värt en del... En ganska mycket del... :-) har till och med önskat en ny tvättstuga i julklapp. Kanske blir det roligare då??? :-)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också säga att jag har vunnit högsta vinsten men inte i pengar då :) Pengar är ju inte alltid lycka.

    SvaraRadera
  6. Åhh, jag skulle vilja kunna göra egen vaniljsås... Ni verkar balansera varandra bra!

    SvaraRadera