Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 19 september 2012

Real life - mysställen

Denna vecka var det inget klurigt real life för mig. Det ska nämligen handla om mysställen (och lite tvätthögar) och är det något vi är bra på i vår familj så är det att mysa. Vi har ingen kamin eller fäll som vi myser framför utan för oss är det i vardagsrummet. Vi har mys mest varje dag och stället vi myser på är vår stoooora soffa.



Så här ser det ut när det är nystädat


Myspys in real life

Denna stora soffa köpte vi för mindre än ett år sedan när vi ansåg att vår tre-sits-soffa var för liten för fem stycken. Vi slog på stort och köpte en soffa med både divan och schäslong. Första gången vi satt i den (ok, låg i den) så var det rätt omysigt, för det var så långt mellan oss. "Hallå, har du det bra där borta?" kändes det som om jag fick ropa till min man:) Nu har vi vant oss och eftersom barnen är uppe så länge om kvällarna så behöver vi verkligen hela soffan. Vi har tillfälligt tagit bort soffbordet då vi behöver hitta ett stadigare bord, så nu myser vi på mattan med. Vi har för det mesta ett virrvarr av leksaker och böcker, kuddar och barn i en enda hög och det är det som är så mysigt. Någon sitter och läser i ett hörn, en annan spelar på paddan och en tredje försöker vi skydda från att ramla ner från soffan.

Oklart varför mattan ibland används istället för soffan
Mysa ska man göra med täcke och kudde. På fredagar är det framför fångarna på fortet och på lördagar ska lördagsgodiset fram. Det är här vi ligger när vi är sjuk och då får faktiskt hela familjen plats! Så hade vi det i våras när alla var sjuka samtidigt. Det var verkligen mysigt trots sjukstugan.

Vi myser i soffan året runt, men nu när hösten har anlänt så tänder jag alla värmeljus jag kan för att öka på mysfaktorn. Jag inbillar mig att det lugnar ner barnen, men jag vet inte.

Ett måste för att få till riktigt mysig stämning
Förut var det här jag vek tvätten, men eftersom den ska upp på övervåningen från källaren så stannade den alltid kvar i vardagsrummet på mellanvåningen. Inte en så praktisk garderob. Numera viker jag tvätten i källaren och bär upp på en gång (eller som det oftast är, skapar den opraktiska garderoben i källaren tills jag ledsnar på att den inte automatiskt flyttar sig in i våra garderober på övervåningen). Nåja, nu när jag har varit föräldraledig så har jag faktiskt sett botten på tvättkorgarna!! Det gällde dock att vara snabb, för ett par timmar senare så var de inte tomma mer;)

Nej nu laddar vi för onsdagsmys!

5 kommentarer:

  1. Åh så MYSigt skrivet. Mycket bra mys här ser jag.
    Tack!
    Återkommer med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Och här kommer sammanställningen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/sammanstallning-av-real-mysstallen.html

    Så härligt att se allas mysstället, riktigt mysigt ;)
    Tack som alltid för att ni delar med er och inte "skäms".

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt mysställe ni har :) Vi måste oxå hitta ett bättre soffbord... vårt är just nu bara ett "rickel-rackel" elände :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åhh vilket härligt mysställe ni har, gillar huller om bladder bilden (mys o inget städat) bäst hihi - precis som livet självt är och hellre stökigt (o fint ibland) än fint jämt o nästan ingen plats för mys.

    Har alltid gillat just tvättstugemyset, när jag var yngre valde jag ibland just lördagar o tvättstugemys (mina kompisar tyckte jag va märklig som hellre gjorde det än gick ut o festade!!, men i slutändan var vi nästan alltid ett tjejgäng därnere o tvättade, strök o drack vin!!).

    SvaraRadera
  5. En sån soffa drömde jag om till vårt vardagsrum, men rummet var för litet... Det ser fantastiskt mysigt ut hos er!

    SvaraRadera