Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 12 september 2012

Vårt kök - real life

Nu är det dags för Real life igen! Denna gången handlar det om köket.
Yohannas utmaning
Vi hade ett rätt trist kök för två år sedan och framförallt hemskt opraktiskt. Jag hittar inga bilder på köket hur det såg ut tidigare, bara en enda bild där vi redan börjat riva kakel och golv. Det fanns inga bänkytor och det var omöjligt att vara mer än en i köket. När så glasskyddet på ugnsluckan  gick i en miljon bitar en stressig morgon så blev det hastigt och lustigt ett beslut om att göra om köket istället för att köpa en ny ugn! Det är det bästa beslut vi tagit i detta hus.
Köket i början av renoveringen
Vägg riven och en ny uppbyggd, några skåp på plats
Vi gick till en köksfirma och fick hjälp att rita upp köket som vi ville ha det. Det slutade med att vi rev endel väggar och designade om hela köket. Jag ville ha ett kök att umgås i och trivas i och det har vi verkligen fått.




Bilderna ovan är från när köket var helt klart. Så här ser det inte ut i dagsläget. Vi har papper och post på köksön och i ett hörn på bänken. Jag förstår inte riktigt hur vi ska lyckas hålla det i "perfekt" skick, men ibland får jag ett ryck och plockar undan. Vi har så mycket förvaring i köket att flera lådor går åt till pappersförvaring. Borde finnas smartare lösningar. Sedan har vi ju lilleman som hjälper till att skapa kaos i köket. Han har gjort att en låda numera huserar leksaker, att plastbyttelådan är i ett enda virrvarr samt att vi flyttar upp en del saker på bänken för att få ha dem ifred. Det gör mig inte så mycket, för jag gillar att vara i köket och baka och laga mat vid vår köksö och känna den gemenskapen som vi var ute efter.
Numera har vi kökssoffa där barnen sitter och gör läxor, ritar, spelar spel, läser och äter.

Det tråkiga med valet av våra luckor är två saker:

Det finns en trist list som blir jättedammig.
Det är så känsliga ytor att när olyckan är framme så blir det fula märken.

Men, vad gör väl det? Ett kök och ett hus är till för att leva och bo i och då kan ju det få synas.

6 kommentarer:

  1. Nu är det sammanställt och klart. Så kul att läsa som vanligt:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/sammanstallning-av-real-koksskapen.html

    Tack så mycket för medverkan. Lika kul varje gång.

    Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för alla roliga utmaningar och sammanställningar!

      Radera
  2. Nästan mitt drömkök! Älskar de mörka färgerna och att det är så praktiskt designat...och att det finns rum för en köksö! När jag såg de första bilderna tänkte jag att det såg ut sådär hos er alltid ;-), kände lite av en lättnad när du skrev att det nu samlats högar :-D.
    Barnens hörna är fin...de vill ju oftast vara i närheten :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag avvägde om jag skulle publicera bilder in real life, men kände mig nöjd med att se vilken potential köket har om vi bara vore mer ordningssamma;-)

      Radera
  3. Vilket fint kök ni har! Tänk att papper och annat löst alltid blir liggandes framme här också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja vad gör man med allt papper? Jag letar efter det perfekta systemet...

      Radera