Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 31 oktober 2012

Halloween - real life

Idag är det Halloween, i alla fall i USA. I Yohannas utmaningar är det just Halloween som det handlar om.

Varje år är jag lika kluven över Halloween och kan inte bestämma mig för om det ska firas den 31 oktober eller på Alla Helgons dag eller inte alls. Det är i alla fall viktigast för vår skolkille. Förra året prickade han för nästa varenda utstyrsel som fanns i reklambladen och vi fick ha ett långt samtal om vad som var värt att lägga pengar på. Vi enades om en relativt billig mask och yxa. Istället för att köpa utklädningskläder fick han ta min svarta kofta och en silverfärgad sjal. Lyckan var stor. Lilltjejen nöjde sig med sin vanliga princessklänning.

Varje år funderar vi över när och om de ska få gå runt i gårdarna, vilket inte är min högsta önskan. Nu har traditionen blivit att de går runt ett tag med grannbarnen på fredagen före Alla helgons dag. Vi har förmaningar om vilka hus de absolut INTE får knacka på hos, men annars släpper vi dem fria. Bus eller godis är i barnens värld bara godis (eller frukt/pengar för de som inte har godis hemma). Bus har de inga på lager och det är ju tur det, för alla vet vem alla är här i området;-) De är så nöjda med det och brukar hinna partaja lite hemma hos grannpojken med chips och godis efteråt.

I år kommer vi vuxna inte vara hemma, men barnen ska vara hemma hos farmor som bor i samma område, så det blir samma rutin som förra året. Det är det enda firande vi har. Jag är verkligen inte bra på att pyssla så det blir inga pumpalyktor eller läskiga middagar eller fika med halloweentema.

Alla helgona är en väldigt fin högtid och det jag saknar mest är att kunna tända ljus på mina föräldrars grav. Den är tyvärr så långt bort att jag inte lyckas resa dit. Det blir därför inga besök på kyrkogården för att uppleva det vackra och fridfulla med helgen, med alla tända ljus. Jag får tända ljus hemma istället. Vi brukar äta något gott och "fira" på det sättet.

I år blir det ingenting, vi åker till London imorgon och får väl se hur den staden firar Halloween. Jag hoppas i alla fall att barnen kommer bli nöjda.

3 kommentarer:

  1. Blev inget här i år heller, jag är dagvill och "glömde" bort :-) det får jag själv sota för ikväll... ;-) storkillen ska iaf på sitt årliga halloween disco... Nästa fredag... Är inte det konstigt???
    Men ser fram emot en kvällstur till kyrkogården för att tända ljus på fredag!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Önskar er en riktigt fin resa :)
    Vi firar inte heller längre, men tjejerna skall ha en liten fest...
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
  3. Veckan sammanställning är klar. Nu frossar vi i HALLOWEEN. Varför vara måttlig ;)
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/sammanstallning-av-real-halloween-2.html

    Tack så mycket för att ni ville vara med och förgylla denna veckan ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera