Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

måndag 15 oktober 2012

Tidningshunger - real life

Jag har lite torka på dagliga ljusglimtar så här kör jag en Real Life. Denna gången handlar det om tidningar.
 
Hos oss har vi ett lite annorlunda upplägg rörande dagstidningen. Vi bor mittemot barnens gammelmormor (min mans mormor). De är helårsprenumeranter på dagstidningen och får den alltså i sin brevlåda varje morgon. Vi prenumererar inte på någon dagstidning, utan hämtar deras tidning varje morgon, läser den och lämnar tillbaka den till dem när vi tar oss ut på morgonen/förmiddagen. Ibland är det barnen som lämnar den, men oftast är det någon av oss vuxna. De gånger barnen lämnar så får de en peng som tack för hjälpen. Lite speciellt upplägg, men det goda är kontakten vi har och lite tillsyn över paret som är 80+ 
 
Jag försöker bläddra i tidningen till frukost, men ärligt talat fastnar inte så mycket nyheter. Det är oftast så rörigt vid frukost att hjärnan inte hinner registrera annat än de riktigt stora nyheterna. Jag gillar i alla fall pappersvarianten 100 gånger mer än internetvarianten och det beror mest på känslan.


Andra tidningar som jag läser är magasinen Mama och Family Living. De prenumererar jag på och försöker läsa i min ensamhet. När jag var föräldraledig var de höjdpunkten på en dag. En kopp kaffe och tyst i huset när lilleman sov - det var min sköna lässtund. Nu hinner tidningarna komma, men sen dröjer det flera dagar/veckor innan jag hittar tid till att läsa. Ofta har lilleman hunnit lite före och rivit sönder några sidor. 
 
Jag gillar Mama som ofta ger sanningar (trotsiga barn, dataspelsproblematik, matvägring osv), men aldrig riktigt lösningen på problemen. Tänk om det vore så enkelt med de problemen man kan ha i barnuppfostran! Family Living ger bra tips på barnrumsinredning, så några lösningar har jag fastnat för.

Övriga magasin är jag inte så förtjust i, men bläddrar lite i skvallertidningar hos frisören och tandläkaren. Bloggar har faktiskt börjat ersätta flera av mode- samt inredningstidningar. Det enda jag saknar då är känslan att sitta och bläddra i tidningen.
 
 





6 kommentarer:

  1. Vilken fin idé! Så där gjorde min mormor med sina grannar också :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina varma ord som jag blev så glad för!

    SvaraRadera
  3. Veckans sammanställning av tidningsläsandet - papper eller digitalt, ligger ute nu
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/sammanstallning-av-real-tidningshunger.html

    Tack så mycket för att ni var med igen. Alltid lika kul.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Ja, ibland kan man sakna att sitta i lugn och ro med en tidning, för det är ju ganska mysigt ändå :) Jag har två Hälsa tidningar som väntar på att bli lästa :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Oj, att ens försöka läsa till frukost skulle nog vara att utmana ödet en gång för mycket. Jisses vilket kaos det skulle bli!

    Fint med bra relationer, sånt mår man bra av !

    Kul läsning!

    Anna

    SvaraRadera
  6. När jag var liten bodde min farfar i ett hus på vår gård. Om någon av oss barn gick in till honom med tidningen fick vi en "snusbuss". Inte så illa som det låter, det var ett katrinplommon vi fick... Men han var en arg och grinig gubbe, så det var med viss oro jag gick in till honom...

    SvaraRadera