Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

måndag 8 oktober 2012

Vårt medicinskåp in real life

Nu är det dags för ett real life inlägg igen. Denna gången ska det handla om vår gömmor i medicinskåpet.

- Har du något medicinskåp? Låda? Hylla? Vad?
- Hur kom det sig att du fick en sån?
- Finns det något där i som inte hör dit?
- Finns det något som skulle kunna platsa där för att det borde hållas borta från något, men som inte hör till just de medicinala komponenterna i hemmet?
 Vi har inget medicinskåp, men väl lådor från IKEA. De blev nog över någon gång när jag organiserade om och så fick medicinerna flytta in där.





De är verkligen inte tillgängliga för barnen, nästan för jobbiga även för oss vuxna. Högst upp i ett överskåp i köket finns de och jag behöver en pall för att nå, men det går om jag står på tå (och svär lite grann). De innehåller faktiskt bara vanliga mediciner, t ex Alvedon och Ipren för stor och vuxen. När alla fem i familjen vi var sjuka samtidigt så var det lika bra att skaffa alla styrkor och varianter av tabletter/flytande. Vi har helt enkelt ett eget litet smärt/feberstillande pillerapotek hemma!
Det mest udda är väl förvaringen av de medicinflaskor som inte får plats i dessa lådor. De förvarar vi i ett annat överskåp i köket. Där förvarar vi även en liten muskotnöt! Jag är sjukt rädd för att ett barn skulle få för sig att detta är godis eller något, eftersom muskotnöt är jättegiftigt i stora mängder.
Ja, verkligen inte flashigt hemma hos oss. Jag har flera gånger velat köpa en snygg medicinlåda i metall, som tydligt visar att det är en medicinlåda. Jag har dock aldrig köpt någon, eftersom jag inte vill skylta med den, och om den ändå bara ska stå undangömd så duger vilken låda som helst!


5 kommentarer:

  1. Jättebra och kul att du är med. Jag återkommer på onsdag.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Vad har folk i sina medicinskåp egentligen?
    Veckans sammanställning ligger ute.
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/sammanstallning-av-real-medicinquotskapetquot.html

    Tack så mycket för att ni var med och delade med er.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Fiffigt! Och lådorna är ju snygga. Du har nog rätt i att om det är en alltför attraktiv låda, kan det vara lockande för barn...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Vi har samma typ av låda och samma dröm om plåtlåda, Apoteket ger ju bort plåtmedicinlådor nu om man fyller dem med varor till ett visst pris. Men ni liksom vi verkar ju redan ha det som man behöver så...

    Kul med nöten, men jag fattar syftet!

    Anna

    SvaraRadera
  5. När mina barn var yngre hade vi oxå ett brett sortiment av medicin i olika styrkor, men nu är båda över 12, puh, nu kan vi använda samma styrka till alla... Annars tror jag oxå på teorin att det är lika bra att ha det i någon vanlig låda så den inte blir så spännande!

    SvaraRadera