Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

torsdag 29 november 2012

Gnäll - Real Life

Oj, det var ett svårt Real Life denna vecka.

- Brukar du gnälla på något som egentligen är en positiv sak?
- Är du medveten om det?
- Och vet du vad det kommer sig av?


Jag tror inte att jag är särskilt gnällig, men jag kanske har fel?

En klassiker kom jag på i alla fall och det är att jag gnäller om det är för varmt! Jag gillar 20-gradig värme och är det 25 grader eller varmare så blir det jobbigt och då gnäller jag över värmen. Idag känns det hyfsat puckat när det är -2 grader och snålblåst ute....


Sedan kan jag gnälla i förväg om saker, t ex om att barnen kommer bli sjuka direkt jag hör talas om någon sjukdom som går på skolan eller dagis. Det är ju ganska onödigt att gnälla om det när de faktiskt är friska. När de väl är sjuka är det ju inget att gnälla om då heller.

På barnen blir det gnälligt och tjatigt stundvis. Jag vill gärna vara pedagogisk och undvika förbud och mutor och tjat, men det går inte. Vips har det slunkit ut ett litet hot om att det inte blir lördagsgodis om maten inte är uppäten eller att de inte får följa med när vi ska iväg om kläderna inte är påtagna. Jag gnäller om stökiga rum, stojiga barn och saker som de slänger omkring sig. Pedagogiken sjunker i takt med tröttheten och tålamodet och ofta är ju barnen i "utvecklingsfas" (dvs trotsåldern) och då finns det inte mycket som hjälper.

Innan lilleman kom till världen hade jag ett tungt ansvar på jobbet, vilket gjorde att jag gnällde varje dag om jobbet, både på arbetsplatsen och hemma. Det var inte helt obefogat gnäll, men det drog ner mitt humör, så till slut gnällde jag även om saker som kunde varit positiva, om jag bara hade sett möjligheterna. Idag är allting annorlunda, fast jag är på samma arbetsplats. För mig var det inställningen till jobbet, samt att jag såg till att "degradera" mig som var lösningen. Det är det bästa jag har gjort och nu är det de glada stunderna som jag återberättar hemma.

Ska bli intressant att läsa om era andras gnäll, kanske jag kommer på något mer jag brukar gnälla över...

6 kommentarer:

  1. Vilken JÄTTEbra utläggnng.
    Det blev ju kanon.
    Grattis!

    Återkommer ikväll.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var den svår den här veckan? Jag tog oxå upp mitt gnäll på jobbet, för det är ju faktiskt positivt att HA ett jobb...

    SvaraRadera
  3. Då var sammanställningen klar:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/sammanstallning-av-real-gnall-2.html

    Läs och njut av allt gnäll ;)
    Det var härligt.
    Tack så mycket för denna veckan som visst var lite svår. Men det var värt det.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Ja, det är lätt att bli "gnällig" om man har för mycket omkring sig. Tror att nästan alla fungerar så.

    SvaraRadera
  5. Tyckte också det var svårt den här gången.
    Jag är ingen gnällig person i allmänhet, även om mitt inlägg så här i efterhand kan få mig att framstå så. Men det gnäll jag pratar om är just de här små sakerna som man vill ha sol, kommer solen då blir det gör varmt. Man vill ha regn, kommer regnet så är det för mkt för länge, man vill ha vinter och när den kommer så är det gör kallt för mörkt eller för jobbigt att skrapa rutor mm...

    Eller att man gnäller på att man inte har ett jobb, får man ett jobb så gnäller man för det...

    Bla bla bla...


    Jag blev gnällig igen nu :-)

    Jag är en glad positiv tjej egentligen! :-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Fint skrivet! Det är nog så hälsosamt att bli medveten om vanor man får (eller ovanor)
    ha en fin fredag
    Ann-Mari

    SvaraRadera