Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 14 november 2012

Julpynt - Real life

Veckans Real Life handlar om julpynt! Det är lite tidigt än, men till första advent kommer stjärnorna fram i fönstren och några ljusstakar. Adventsljusstaken är förstås också viktig. Allt eftersom brukar jag sätta fram småtomtar lite här och där (mest beroende på om jag hittar dem). Det allra mesta pyntet kommer dock på sin plats när julgranen ska kläs och det är av tradition dagen före julafton. Den traditionen kommer från min man. Riktig gran ska det vara och så röda och silvriga pollor! Japp, det är bara att lära sig vad julgranskulor egentligen heter nämligen POLLOR! Barnens pyssel brukar också hamna i granen.
Under granen finns en tomtenissa som också kommer från mitt barndomshem.

Jag har mest samma pynt år till år. Det är väldigt sällan jag köper nytt. Några tomtar har det blivit. En av dem sitter i hyllan på bilden nedan.
Bild från förra året där kransen syns och lite annat pynt.


Mitt allra bästa pynt är kransen som vi hänger i en dörröppning. Den kommer också från mitt barndomshem och är ett måste! Jag tror att det beror på att det är så härligt att minnas min barndoms jular:)


7 kommentarer:

  1. Ja det kommer fram enna riktiga barndomsminnen när det vankas jul. Så härligt att ha pynt från barndomshemmet.

    Återkommer.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. jag älskar julen och vill ha lagom med pynt =)

    SvaraRadera
  3. Verkar vara många som har projekt julgran dagen före julafton, efter nån äldre generation. Undrar vad det kan bero på?
    Låter som en mysig jul!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för denna veckan.
    Och här är sammanställningen över hur det går till hos de andra.
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/sammanstallning-av-real-julpyntning-2.html

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  5. Så fint det är att ha kvar minnes saker som får en att minnas sin barndoms jular!
    Granen hade fina pollor?!
    Trevlig helg,
    Sussi

    SvaraRadera
  6. En sådan halmbock hade vi också vid granen, fick tyvärr inte stå ifred för barnen :)

    SvaraRadera
  7. Ser mysigt ut hos er...gillar starkt den stilrena hyllan. Jag har en bock i halm som alltid måste vara framme ;)
    Kram, Ann-Mari

    SvaraRadera