Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

tisdag 29 januari 2013

Mobiltelefoner - Real Life

Denna vecka är det ett intressant ämne, nämligen mobiltelefoner.

Mitt mobiltelefonliv är så pass kort att jag minns dem alla. Jag har alltid varit steget efter i mobilutvecklingen, aldrig varit först med nyheter. Om jag gräver i minnet har jag haft följande mobiler:
- Nokia, köpt i Södertälje 1999
- Ett par år senare bytte jag mot en nyare Nokia modell
- En mobil med viklucka (mitt enda krav, minns därför inte ens märket!). Den inhandlades för att jag kollade mycket på serien "24" och det såg coolt ut....
- Byte till en lila Ericson med kamera (viktig detalj, men totalt värdelösa bilder)
- Byte till en Ericson med bättre kamera och en möjlighet att surfa - dock oerhört dålig. Köptes ganska exakt när jag fick en mobil på jobbet....
- Nokia igen i och med att jobbet kräver att kunna nå mig. Inga specialiteter, men bättre kamera. Nu är året 2009.
- iPhone 4S anländer i mitt liv 2012 och mitt mobilanvändande blir helt annorlunda.

Utvecklingen av mobilerna är helt otrolig och jag kan bara en bråkdel av tekniken, som sagt, alltid steget efter.

Egentligen ogillar jag det beteende som iphonen fört med sig även om den ger mig många möjligheter. Jag facebookar, instagrammar, bloggar, googlar, wordfeudar, surfar, fotar, mailar, smsar, ljudbokar samt (inte att förglömma) ringer på mobilen. Den har lett till att jag ALLTID kan roa mig och aldrig behöver ha en död minut. Det är nog inte så bra. Det är som en arbetskollega sa till mig idag - att hon hade popcorn i huvudet, ett konstant brus....

Förr kunde jag sitta på bussen eller tåget och titta ut genom fönstret och låta tankarna komma och gå. Nu kan det också ske, men kommer en tanke kan jag ta reda på svaret direkt. Praktiskt, men stressande. Idag glömde jag en inbokad tid för ögonkontroll TROTS att det stod i kalendern i mobilen.....

Jag tycker definitivt att man blir mindre social i och med telefonerna. Livet ska levas här och nu och det är människorna runt oss som är de viktigaste att vara social med.

Det blir små micropauser i vardagen genom att scanna Facebook, instagram och blogglistan. Jag tror nog ändå att jag skulle må bättre av att tänka på att andas....

Det ska bli kul att läsa allas tankar om mobilutvecklingen. Det finns mer att fundera över, men nu tog tiden slut. Dax att sova:)

Avslutar med en bild på min 1,5 åring som redan kan hantera Appleprodukter...;)



3 kommentarer:

  1. Veckan sammanställning av Real Life är klar. Fortfarande är jag inte säker på om vi blivit mer eller mindre sociala av dessa uppfinningar.
    Men de är väldigt underhållande ;)
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/january/sammanstallning-av-real-life-mobiltelefon-2.html

    Tack som vanligt för att du var med och bidrog till underhållningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Ja, barnen lär ju sig snabbt och det är nog inga konstigheter för dem :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Jag tror du haft dubbelt så många mobiler som mig, och jag kommer inte alls ihop mina... Mitt minne är bra, men kort...

    SvaraRadera