Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

tisdag 15 januari 2013

Real life - julen 2012

Det är lite (läs mycket) oordning här hemma med barnens sömn, så det är glesa blogginlägg. Tur att Yohanna startat med skrivutmaningar igen . Nu är det dags att sammanfatta min jul 2012.

- Har du plockat bort julen?
Jajamen! Granen och tomtarna åkte ut redan den 27e dec och stjärnor och stakar på 20a knut. Att granen åkte ut så tidigt beror på vår resa, annars hade den fått vara kvar lika länge som stjärnor och stakar.

- Vad var speciellt med julen 2012?
Det var vår långresa till Florida. Den tog hela min tankekraft före jul och gjorde att det nästan inte känns som om vi haft någon jul trots att julafton var precis som vanligt. Nyårsafton saknade jag jättemycket! Det var inte alls samma känsla i sol och värme som att fira hemma med go'middag och raketer. Jag saknade våra vänner som vi firat med varje år.

- Hur känner du inför julen?
Jag gillar julen! Det är inte så många måsten i vår familj och så vill jag fortsätta ha det. Det är julklapparna som tynger, men denna julen tänkte vi ut alla klapparna och handlade dem sedan på nätet. Smidigt och avstressande. De få vi handlade i affärerna var de jobbigaste. Det tar ju sån tid att ta sig dit och leta och köa!

- Bästa och sämsta med jul?
Bäst är barnens glädje och förväntan. Julafton är höjdpunkten, men juldagen är en skön lugn dag när barnen är nöjda och leker med alla klapparna. Sedan innebär julen ofta två veckor ledigt från jobbet och det är super! Julmaten är god förstås!

Vi firar hos svärmor och svärfar och de måste fixa mycket. Det känns inte bra att de alltid äter sist och sedan jobbar på med disken utan att vi andra kan vara till så stor hjälp. Nästa år kanske vi har ett annat upplägg för att de ska få det mindre stressigt. En annan sak jag ogillar är att slå in paketen! Jag sitter alltid uppe den 23e och suckar...

- Vad är det som MÅSTE hinnas/vara/göras/ätas osv till jul?
Vår jul är rätt lik år för år. Många traditioner, men inga som tynger.
Vi griljerar alltid skinka och äter ett eget litet julbord, bara familjen, före julafton. Jag har i uppgift att laga Janssons frestelse till julafton.
Julafton ser ut så här: Barnen gläds över att tomten varit hos oss på natten och lagt klappar under granen. De får öppna var sin present. Vi äter alltid tomtegröt till lunch efter att ha varit utomhus med barnen på fm. Kl 15 dyker vi upp hos svärmor för Kalle (som endast min son ser) och sedan kommer tomten. När julklappshysterin lagt sig blir det julmiddag och sedan efterrätt. Jag gillar julafton, helt klart!

- Och klapparna, är det verkligen roligare att ge än att få?
Det är roligt att ge till barnen, men presenten till min man känns aldrig så genomtänkt och bra som jag skulle önska. Om jag hade mer fantasi och tid att klura ut något riktigt bra så skulle det kännas bättre.

Bästa klappen var i alla fall att jag åkte på rean på juldagen och fick tag på en billig och bra systemkamera! Bästa julklappen till mig själv!








7 kommentarer:

  1. Härlig läsning och vilket härligt jullov ni haft.

    Återkommer.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Jag lyckades vara med på den här utmaningen jag med, och vi är rätt olika! Ska bli kul att se Yohannas sammanställning!

    SvaraRadera
  3. Här är veckans sammanställning och NU - nu lovar jag att inte tjata mer om julen....på ett tag ;)
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/january/sammanstallning-av-real-life-julen-2012-2.html

    Jag tackar så mycket för denna veckan. Alltid lika roligt.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att få känna lite sand mellan tårna :) Tycker också att det "klapparna" som är jobbigast.

    SvaraRadera
  5. Resa till Florida lät ju inte helt fel! Även om jag förstår att det kändes lite konstigt på nyår! Ja brukar se till att ha klart klapparna i god tid och sen inte bege mej in i hysterin på köpcentrat mer än för mathandling. Snacka om att det lyser panik i ögonen på folk! Stackare!
    Må så jättegott!
    Miriam

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig jul och nyårshelg!
    Kul med en sån resa, men samtidigt så annorlunda...
    Ha en fin vecka,
    Sussi

    SvaraRadera
  7. Vilken fin sammanställning. Och även om du tyckte nyår kändes konstigt i värmen då är det ändå de bilderna som lockar mig mest! Saknar som och värme!!!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera