Om mig

Mitt foto
Jag är en 37-årig kvinna, fru, mamma, väninna och syster. De fyra starkaste och självklaraste ljusglimterna i mitt liv är min man och mina tre barn. Jag försöker kombinera en karriär med ett aktivt hemmaliv vilket inte alltid är lätt. Bloggen ska hjälpa mig att se de dagliga ljusglimtar som annars vanligtvis passerar förbi i ett stressigt familjeliv. Min andepaus i tillvaron.

onsdag 6 februari 2013

Teknisk - Real Life

Denna vecka handlar Real Life om att vara teknisk (eller inte)

Jag gick teknisk linje på gymnasiet så svaret är ju enkelt;-) Att alla praktiska lektioner (svetsning, el, byggnation) inte var min starkaste sida pratar jag inte så högt om. Jag är rätt duktig ändå på att skruva ihop saker, läsa instruktioner, räkna, uppdatera datorn osv. Jag tror att mitt största fel är att jag slarvar lite för att det ska gå snabbare och då kan det bli fel. Min man är tvärtom, han tänker gärna i hundra år innan och sen gör han det rätt på en gång. Eller så bestämmer han sig för att han inte kan (om det handlar om datorn t ex).

Bilder från Tom Tits


Läsa instruktioner gör jag och inte min man. Finns ett roligt minne när han och hans bröder klurade på hur de skulle få igång tv-boxen. Jag läste instruktionen och kunde därmed ge dem koden de behövde. Sparade tid tyckte jag, medan de ansåg att de skulle ha löst det tillslut...ehh?!

Om jag handlar något på IKEA så skruvar jag oftast ihop det själv för att det ska bli gjort direkt. Jag har dock misslyckats ett antal gånger. Ett exempel är våra soffbord, som jag köpte och skruvade ihop med skruvdragaren. Jag skruvade för glatta livet så att skruvhålen blev för stora (skruvdragaren var för effektfull) och sen fastnade inte skivan. Jag borde ha använt en vanlig skruvmejsel. Sedan skruvade jag ihop badrumsskåpet bak-och-fram så att jag fick skämmas inför hantverkarna...

Jag tycker att jag och min man kompletterar varandra rätt bra. Är det något vi inte klarar tillsammans så har vi alltid svärfar. Han är teknisk ut i fingerspetsarna! Det är till honom vi lämnar leksakerna etc som vi tänkt slänga, men som han lagar på en kvart.

Slutsummering: Teknisk, javisst, men inte på allt. Jag vet var jag ska hitta hjälp till problemen som jag inte löser själv och det är inte att förakta!


2 kommentarer:

  1. God afton!
    Veckans sammanställning är klar:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/february/sammanstallning-av-real-life-teknisk-2.html

    Tack så mycket för att du var med och förgyllde ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Vad är det egentligen med karlar och intruktioner? :) Tur att man kompletterar varandra.

    SvaraRadera